מאת רו"ח הילן כהן
לאחר מחלוקות ממושכות בוועדת הכספים של הכנסת ומאבקים בין נציגי משרד האוצר ללשכת רואי חשבון ולגופים נוספים, נקבעו תוך פשרה, השינויים הבאים בקשר לשווי השימוש ברכב המעביד ולניכוי הוצאות רכב:
א. שווי השימוש ברכב המעביד הינו הסכום שנזקף לשכר העובד שמקבל רכב צמוד ממעבידו לצורך ניכוי מס הכנסה ביטוח לאומי ודמי בריאות.
סכום זה תלוי בקבוצת המיון הרשומה ברשיון הרכב (מקבוצה 1 ועד קבוצה 7) ותלויה ממחיר הרכב כרכב חדש. רוב המכוניות המשפחתיות משתייכות לקבוצה 2 ושווי השימוש בגינן עמד בשנת 2007 על 1,330 ש"ח בחודש והוא יעלה בהדרגה עד לסך של 2,450 ש"ח לחודש משנת 2011 ואילך.
עקב כך יפגע שכרם של העובדים הנהנים מרכב צמוד אולם לטענת האוצר, הפחתת שיעורי המס לכולם בשנים הבאות, תצמצם את הפגיעה בהם.
יש לציין כי יקבע שווי שימוש ברכב, לראשונה, גם לאופנועים שהספקם מעל 33 כ"ס.
ב. ניכוי הוצאות הרכב לעצמאים יהיה לפחות בגובה 45% מכלל ההוצאה (לעומת 25% כיום) או לפי כלל ההוצאה פחות שווי השימוש ברכב, הגבוה מביניהם.
אין כל משמעות לקילומטרז` השנתי עוד!
מהי משמעות השינויים לשכיר ולבעל העסק?
א. שכרו נטו של השכיר הנהנה מרכב צמוד יפגע.
ב. עצמאי שנוסע מעט קילומטרים יהנה מ- 45% מההוצאות ומצבו ישתפר.
ג. ברכישת רכב בעסק או בהצמדתו לעובד יש לתת משקל כבד לקבוצת המיון שלו (להסתפק בכלי רכב "צנועים").
* הכותב מתמחה במיסוי, עובד מס הכנסה לשעבר וכיום מנהל משרד בלה, כהן ושות` רואי חשבון, בראשון לציון.
האמור מהווה מידע כללי, ובכל מקרה מומלץ להתייעץ ספציפית.